perjantai 3. lokakuuta 2014

JUTTUSILLA – Heikki Valkonen & Enrique Blanco

Ruskatangon ohjelmaan kuului Heikki Valkosen pitämä musiikkiworkshop Sykkeen ja rytmin tasot tangomusiikissa. Tämä oli oivallisesti koostettu opetuspaketti, joka sisälsi sekä audiovisuaalista seurattavaa että osallistujien korvia, aivoja, käsiä ja jalkoja aktivoivaa aineistoa. Sillekin, jolle oli jo ehkä kertynyt ymmärrystä argentiinalaisen tangomusiikin monimuotoisuudesta, Heikin esitys syvensi ja laajensi aihetta. Tämän workshopin soisi esitettävän Suomen tangoyhteisöille laajemminkin!

Heikki aloittamassa esitystään

Workshopin jälkeen minulla oli tilaisuus haastatella Heikkiä musiikkiasioissa. Tässä yhteenveto tästä jutustelusta.

SIBELIUS-AKATEMIASSA SÄVELLYSOPISSA
Heikillä oli musiikin suhteen sopivasti kotitaustaa, mutta pianotunnit olisi tullut aloittaa aiemmin kuin 8-vuotiaana, jos olisi mielinyt huippumuusikoksi. Tie vei sen sijaan sävellysoppiin Sibelius-Akatemiassa, opettajina mm. Paavo Heininen musiikinteoriassa. Oppilaskonsertissa esitettiin hänen säveltämäänsä sekä piano- että elektronista musiikkia. Vähän päälle kaksikymppisenä tuli säveltämiseen kriisi, kun keskenään kilpailivat modernismin ja postmodernismin tiet, ja Heikki siirtyi opiskelemaan musiikkitiedettä, ja opetti musiikkianalyysiä Sibelius-Akatemiassa musiikkikasvatuslinjan opiskelijoille.

VALTIONHALLINTOA & BITTINIKKAROINTIA
Heikki löysi leipäpuun valtionhallinnosta, osallistuen mm. opintouudistuksen suunnittelun, ja 1980-luvulla hän oli usean vuoden Valtion Säveltaidetoimikunnan sihteerinä. Taidehallinto kaipasi toimintaansa  atk-ohjelmia, joita Heikki alkoi rustata. Itseopiskelun perusteella, virallisia atk-koulutuksia käymättä. Kuitenkin ilmeisen hyvän taidon saavuttaen, sillä hänen perustamansa atk-firma teki ohjelmia mm. maailman suurimmille paperitehtaille.

TOIVO KÄRJESTÄ SE ALKOI
Tangon maailmaan Heikin toi kiinnostus Toivo Kärjen sävellyskieleen, jota hän alkoi analysoida, ja teki omiakin tangosävellyksiä. Seinäjoen tangosävellyskilpaankin tuli osallistuttua, joskaan ei palkinnoille asti. Sen sijaan tangon juuret alkoivat kiinnostaa,  ja se vei argentiinalaisen tangon pariin. Spotify-palvelu oli juuri tullut käyttöön, ja sieltä löytyi Carlos Gardel ─ joka koukutti. Ja argentiinalaisen tangon koukkuun Heikki onkin tukevasti jäänyt.
Hän selittää:  ”Ns. kevyen musiikin tyylilajeista kultakauden argentiinalainen tango on varmaankin kaikkein lähinnä klassista musiikkia: se on vaihtelevaa, monipuolista, kekseliästä ja taidokasta. Taidokkuus ei kuitenkaan ole siinä pääasia, vaan kaiken pitää palvella tanssia ja sitä miten rytmi, rakenne ja tunnelma hahmottuvat tanssijan ja kuulijan mielessä. Minusta siinä ollaan musiikin perusolemuksen ytimessä. Entisenä sävellyksenopiskelijana ja musiikinteorian opettajana arvostan suuresti kontrapunktia ja monipuolista harmoniaa, ja näitä löytyy kultakauden tangosta yllin kyllin.”
Tietenkin piti tutustua myös itse tanssiin, ja vuonna 2009 Heikki hakeutui Tango Alegrian viikkotunneille. Siitä asti ovat Heikki ja vaimonsa Anna-Elina olleet ahkeria argentiinalaisen tango harrastajia.

ENRIQUE BLANCO
DJ:nä Heikki toimii espanjakielisen nimikäännöksensä alla.  Musiikkiarkistoaan hän kuvaa seuraavasti. ”Aktiivikäytössä oleva kirjastoni kattaa vuodet 1927 – 2014, joskin suurin osa soittamistani kappaleista on ehkä aikaväliltä 1933 – 1954. Pyrin hankkimaan rytmikkäitä ja romanttisia kappaleita tasapuolisesti. Pääosin olen ostanut tiedostoja MP3-kaupoista. Tämänhetkinen suosikkini on Microsoftin Xbox Music, josta ostaminen on tosi nopeaa, eikä vaadi Xboxia, vaan toimii ihan tietokoneellakin. Vähän harvinaisempia kappaleita olen myös tilannut nettikaupoista CD-levyinä”.
Myös atk-ohjelmointikyvystä on ollut hyötyä. ”Arkistoin ja soitan tiedostot itse tekemälläni TandaPlayer-ohjelmalla. Erityistä huomiota kiinnitän siihen että musiikkitiedostojen metatiedot ovat oikein, koska niitä myös ohjelmani näyttää yleisölle kun kappale soi milongassa.”
Pyydän Heikkiä luettelemaan eniten soittamiaan orkestereita ja kuvaamaan niiden musiikkia tunnussanalla. Emmittyään tehtävää ”koska monen orkesterin soitto muuttui ajan myötä”, hän kuitenkin suostuu sillä tarkennuksella, että luonnehdinnat koskevat hänen kullekin orkesterille eniten käyttämäänsä aikakautta.  Taulukossa tulos, orkesterien aakkosjärjestyksessä.


NEUVOJA DJ-HALUKKAILLE
Lopuksi pyydän Heikkiä antamaan joitakin hyviä neuvoja sille, jonka suunnitelmissa siintää DJ-hommat. Tässä hänen vastauksensa:
1. Tanssi paljon! Et voi tietää tanssijoiden tarpeita jos et itse tanssi tangoa.
2. Kuuntele paljon! Tutustu laajasti ohjelmistoon niin löydät uusia hyviä kappaleita. Hyvä väline tähän on jokin tangoa soittava nettiradio, esim. Radio Tango-Velours (http://radio.tango-velours.fr) tai jonkin musiikkipalvelun (esim. Spotify) muodostama radiokanava. Nettiradiosta tulee tietysti myös huonoa musiikkia, ja kun sellainen kappale tulee vastaan, on hyvä pysähtyä miettimään miksi se on huono.
3. Muista aina että olet vastuussa kymmenien ellei satojen ihmisten illan onnistumisesta! Älä aliarvioi yleisöäsi mutta älä myöskään oleta että he ovat tulleet kuulemaan miten hienoa musiikkia olet löytänyt. He ovat tulleet tanssimaan, ja sinun tehtäväsi on tehdä heidän illastaan unohtumaton.

SEXTETO VIENTO (lisäys joulukuussa 2017)
Tämän henkilökuvan julkaisemisen jälkeen Heikki on suuntautunut yhä enemmän elävään musiikkiin ja tangomusiikin sovitustyöhön. Tältä pohjalta syntyi v. 2016 itäsuomalaisista muusikoista koostuva yhtye Quinteto Viento, joka vuonna 2017 laajeni sekstetiksi. Sexteto Viento keskittyy tanssittavaan tangon kultakauden musiikkiin ja haluaa kehittyä Suomen johtavaksi milongayhtyeeksi. Heikki kirjoittaa yhtyeen sovitukset ja soittaa siinä virtuaalibandoneonia. Sexteto Vientosta tarkemmin yhtyeen Facebook-sivuilla [linkki].